معرفی 19 نوع اسانسور

در زیر برخی از بهترین برند آسانسور ایرانی مشخص شده است. پس از آن در فواصل مناسب میان این دو چراغ پایینی و بالایی، باید چراغ های دیگر بنحوی تعبیه شوند که روشنایی مورد نظر تامین شود. این چراغ های روشنایی باید با فاصله حداکثر 7 متر از یکدیگر بشرط تامین کامل روشنایی تعبیه شوند. نکته مهم دیگر در ارتباط با تامین روشنایی، مدار تغذیه آن است. برای تامین روشنایی چاه لازم است به فاصله 50 سانتیمتر از کف چاهک یک چراغ روشنایی تعبیه شود. همچنین یک چراغ روشنایی باید به فاصله 50 سانتیمتر پایین تر از سقف چاه نصب شود.

انواع اسانسور

اجرای چاه و موتورخانه آسانسور بر عهده سازندگان ساختمان است. همانطور که میدانیم طول مسیر آسانسور فاصله بین کف اولین ایستگاه تا کف آخرین ایستگاه است. ارتفاع چاهک آسانسور یا همان پیت برابر با فاصله عمودی کف اولین ایستگاه آسانسور تا کف چاهک است. بنابراین ارتفاع بالاسری، فاصله عمودی بین تراز کف ایستگاه فوقانی تا تراز زیر سقف چاه آسانسور می باشد. ارتفاع چاه آسانسور عبارت است از فاصله عمودی پایین ترین نقطه چاه تا بالاترین نقطه آن. درب های بازرسی باید دارای ارتفاع حداقل 140 سانتیمتر و عرض حداقل 60 سانتیمتر باشند. همچنین باید تمهیداتی در نظر بگیریم تا عمل کردن خودکار آسانسور فقط در صورت بسته بودن درب های مورد اشاره امکان پذیر باشد. لذا در طراحی آسانسور و سازه چاه آن باید موارد لازم برای این منظور مورد توجه قرار گیرند.

در اجرای چاه باید ضوابط عنوان شده در مقررات ملی ساختمان، همچنین الزامات استاندارد نصب و ایمنی آسانسور بطور کامل رعایت شود. برای سقف آسانسور در هر ۲ مورد کم نور و پر نور حدود ۴۰ تا ۵۰ طرح در بازار موجود است. در صورت عدم رعایت تولرانس شاقول دیوارهای داخلی، ابعاد مفید چاه پس از کم کردن ناشوقولی ملاک عمل می باشد. از نکاتی که در مورد این موتورها حائز اهمیت است امکان نصب به صورت بدون موتورخانه MRL است. باید دقت کنید که منحصرا در این مورد، اگر استانداردهای لازمه رعایت نشود و نصب آسانسور طبق قوانین صورت نگیرد، ممکن است خسارت های زیادی را در آینده به بار آورد. بمنظور تحقق این الزام دیواره ها باید دارای ارتفاع حداقل 3.5 متر در سمت درب و 2.5 متر از سمت های دیگر باشند. اگر شفت آسانسور را از نمای بالا مشاهده کنیم به آن ضلعی که درب (اصلی) در آن واقع است عرض چاه می گویند.

همچنین آدرس شرکت ویرا آسانبر جهت خرید آنلاین و دریافت لیست قیمت قطعات و اجزای اسانسور نظیر ریل ، گاورنر ، پاراشوت ، ضربه گیر ، تابلو فرمان ، سیم بکسل ، زنجیر جبران ، انواع کفشک ، یوک ، فلکه هرزگرد و … همچنین دریچه های خروج گاز و دود و روزنه های مربوط به تهویه جزو بخش های باز مجاز میباشند. اما این افزایش قیمت باعث نزدیکتر شدن قیمت موتورهای گیربکس و گیرلس در ظرفیت های مشابه گشته و باعث استفاده بیشتر از موتورهای گیرلس در پروژه های اسانسوری به جای موتورهای گیربکس شده است. برای اجرای سکوهای ضربه گیر در سازه ها بتنی باید میلگرد های انتظار در هنگام آرماتور بندی کف چاله مد نظر قرار بگیرد. در اجرای اینکونه چاه ها ضمن بررسی های مهندسی و اجرایی ساختمانی می بایست بندها استاندارد به دقت مطالعه شود.

در موارد دیگر که چاه نقشی در گسترش آتش سوزی ندارد، چاه آسانسور میتواند بصورت نیمه پوشیده اجرا شود. سقف های آسانسور بصورت آماده می باشد در ابعاد ۱۲۰/۱۲۰ که به نسبت کابین خم و برش می شود. در ساختمان های قدیمی که دارای فضای کافی در راه پله ها برای نصب آسانسور می باشند، بدون نیاز به تخریب بخش هایی از ساختمان، نصب و راه اندازی آسانسور انجام می گیرد. اما برخی از ساختمان ها دارای ابعاد بسیار کوچک و تنگ هستند که کار افراد را برای نصب آسانسور دشوار تر می سازد و ممکن است کمی هزینه نصب افزایش یابد. چاه های کاملا پوشیده برخی از قسمت ها میتوانند باز باشند.

این اسانسور ها نیازی به اجرای موتورخانه بر روی پشت بام ندارند. سقف کاذب آسانسور دارای یک ورق طلق می باشد که نور پشت آن قرار می گیرد. طرح های سقف کاذب اسانسور به ۲ دسته کم نور و پرنور تقسیم می شوند. از آسانسورهای هیدرولیک جهت حمل ونقل بارهای سنگین در آسانسورهای اتومبیل بر، باربر و همچنین در ساختمان های مسکونی با ارتفاع کم استفاده می گردد. پمپ روغن باعث جریان یافتن روغن شده و به داخل سیلندر ارسال می شود در نتیجه کابین که به کمک قطعاتی بر روی پیستون متصل شده، با بالا رفتن پیستون، کابین آسانسور هم به بالا حرکت می کند.کابین توسط تجهیزاتی بر روی پیستون استقرار میابد، در این حالت موتور، پمپ درون روغن را به حرکت در آورده و روغن توسط پمپ، به داخل سیلندر فرستاده میشود و باعث بالارفتن پیستون و کابین اسانسور میگردد. گاورنر آسانسور وسیله ای مکانیکی است که از طریق سیم بکسل یا زنجیر به سیستم ترمز ایمنی کابین (پاراشوت آسانسور) یا وزنه تعادل آسانسور (در صورت وجود) متصل می شود تا هنگام افزایش بیش از حد سرعت ، کابین آسانسور را قفل نموده و ضمن ارسال فرمان قطع برق موتور آسانسور ، سیستم ترمز ایمنی را فعال نماید.

قطعات اسانسور

این افزایش قیمت در حالی می باشد که قیمت دلار در ماه 7 به حدود 31000 تومان رسیده بود و افزایش 2 برابری را از اول سال تجربه می نمود. حداکثر وزنی که آسانسورهای گیربکس میتوانند تحمل کنند حدود ۱۳۶۰۰ کیلوگرم است. بعنوان مثال آسانسورهای نمادار (پانورامیک) که در هتل ها، برج ها و تالارها اجرا میشوند در این دسته میگنجند. در آسانسور تمام وزن کابین و مسافرین توسط یوک به سیم بکسل ها و یا سیستم هیدرولیک منتقل می شود.

چاه آسانسور هیدرولیک از نظر ساختاری هیچ تفاوتی با چاه آسانسورهای کششی ندارد. البته سرعت آسانسور تخت بر باید کمی پایین باشد تا بیمار بدون هیچ گونه لرزش یا تکانی جابه جا شود. از لحاظ ظرفیت گنجایش، این مدل آسانسورها وضعیت بسیار مطلوبی دارند، چراکه جابه جایی آنها در فواصل کوتاه بوده و محدودیت زیادی از لحاظ گنجایش نداشته و برای ظرفیتهای بالا طراحی شده اند. لذا عموما در ساختمان هایی که امکان استقرار موتورخانه اسانسور در بالای چاهک وجود نداشته باشد و یا وجود موتورخانه موجب اختلال در زیبایی ساختمان گردد، از آسانسور بدون موتورخانه (Machine Room Less) یا اصطلاحا روم لس استفاده می شود. البته ساختار آنها باید بنحوی باشد که اگر بسته و قفل بودند سرویسکار بتواند از داخل چاه بدون کلید آنها را باز کند. جک آسانسور ممکن است به هر نحوی در کنار کابین یا داخل زمین کار گذاشته شود. چاه آسانسور در زبان انگلیسی با واژه های Well یا lift shaft یا Elevator shaftبرابر است.

البته باید توجه کنید که بدلیل ساختار این نوع آسانسور فقط تا ۵ یا ۶ طبقه پاسخگو است در حالیکه آسانسور کششی طبقات بسیار بالاتری را پشتیبانی میکند. یکی از مزایای نقشه آهن کشی با کامپیوتر این است که تشخیص می دهد با توجه به تعداد طبقات، وزن کابین و نوع آسانسور چه متریالی را برای آهن کشی استفاده نمایید و چگونه آن ها را به یک دیگر متصل کنید که بسیار محکم شوند. بر اساس این پیش نیاز، شرکت آسانسور افق پیما در اصفهان با ایجاد بخش مهندسی و محاسبه استقامت سازه قدرت تشخیص و انتخاب بهترین نقطه برای نصب آسانسور را بالا برده و این مانع را جهت نصب آسانسور خانگی از سر راه برداشته است.

همچنین موتورهای گیرلس به نسبت موتورهای گیربکس دار به خدمات تعمیر و نگهداری کمتری نیاز دارند، بنابراین در بلند مدت می تواند از نظر اقتصادی به صرفه باشد. پس از این دوره و با مشخص شدن نتیجه انتخابات دلار روند نزولی را در پیش گرفت و در انتهای سال در بازارهای مالی با قیمت 25000 تومان بسته شد. همچنین چراغ های روشنایی چاه باید با حفاظ و قابلیت روشن خاموش شدن از داخل موتورخانه نصب شوند. تغزیه سیستم روشنایی موتورخانه، چاه و پریزهای های داخل چاهک باید بنحوی طراحی و اجرا شود تا در صورت قطع مدار تغذیه آسانسور بتواند عمل کند و از آن مستقل باشد. در بخش هایی از ساختمان ممکن است شفت آسانسور در گسترش آتش در شرایط آتش سوزی نقش داشته باشد.

قسمت فوقانی و سقف شفت آسانسور هیدرولیک و کششی، به دلیل اتاقک موتورخانه و ارتباط آن با چاه قدری متفاوت است. امروزه به دلیل افزایش جمعیت و افزایش ساخت و سازها، آسانسورها به یکی از تجهیزات ضروری هر ساختمانی تبدیل شده اند که به طور مستقیم افراد با آن در ارتباط هستند. تنها تفاوت شفت آسانسور کششی و هیدرولیک در قسمت فوقانی آن است. در ابتدا باید عرض کنیم که آسانسور هیدرولیک به آسانسوری گویند که با نیروی فشار روغن کار می کند.

یکی از احتمالات بروز حادثه مربوط به شرایط حبس افراد داخل شفت آسانسور است. نصب اشتباه و غیر اصولی این وسیله کاربردی می تواند منجر به مشکلات و حادثه های زیادی شود؛ به همین دلیل توصیه می شود یک تیم نصب کننده متشکل از افراد متخصص را برای نصب آسانسور انتخاب کنید. اگر شما دوست عزیز قصد نصب آسانسور در منزل یا شرکت خود را دارید، می توانید با شماره های موجود در این وب سایت تماس حاصل فرمایید تا پس از دریافت مشاوره این شرکت متخصصین خود را به محل اعزام کنند و پس انعقاد قرارداد نصب آسانسور، طبق آن دستورات شروع به کار کند. این افزایش قیمت در آبان ماه به اوج خود رسید و قیمت آن تا دوبرابر ابتدای سال بالا رفت، اما با پایین آمدن قیمت دلار و ثابت شدن قیمت آن در کانال 25000 تومان قیمت ریل های آسانسور نیز روند نزولی پیدا کرد و در یک قیمت ثابت ماند.

در جک های تک مرحله ای یک شفت در یک سیلندر جابجا می شود. جلوی درب می ایستید ، شاسی را میزنید، کابین آسانسور به سمت شما حرکت میکند، کابین جلوی درب طبقه می ایستد، درب باز میشود ، سوار آسانسور میشوید، داخل کابین شاسی طبقه مورد نظر خود را میزنید ، کابین به سمت طبقه مورد نظر شما حرکت میکند و در پایان جلوی طبقه مورد نظر خود پیاده می شوید.حال چه می شود اگر مشکلی پیش بیاید؟ ۱ کنتاکت درب طبقات: وظیفه این قطعه حصول اطمینان از بسته شدن کامل درب است. همچنین این درب ها باید به نوعی از قفل با کلید مخصوص مجهز شوند که امکان بسته و قفل شدن بدون کلید وجود داشته باشد. اگر قبل از اینکه درب طبقه را ببندیم کابین شروع به حرکت کند چه میشود؟ در ساختمان شما از چه نوع اسانسوری استفاده شستی متالیفت می شود؟

بازشوهای لازم بین چاه و موتورخانه یا اتاقک فلکه نیز جزو مستثنیات چاه های کاملا پوشیده هستند. این ارتفاع معمولا بین 1 تا 2 متر با توجه به شرایط ساختمانی و مشخصات آسانسور و همچنین الزامات استاندارد تغییر میکند. همچنین آدرس شرکت شایان برج آسانبر جهت خرید آنلاین و دریافت لیست قیمت قطعات و اجزای اسانسور نظیر ریل ، گاورنر ، پاراشوت ، ضربه گیر ، تابلو فرمان ، سیم بکسل ، زنجیر جبران ، انواع کفشک ، یوک ، فلکه هرزگرد و … همچنین آدرس شرکت میلاد آسانبر شرق جهت خرید آنلاین و دریافت لیست قیمت قطعات و اجزای اسانسور نظیر ریل ، گاورنر ، پاراشوت ، ضربه گیر ، تابلو فرمان ، سیم بکسل ، زنجیر جبران ، انواع کفشک ، یوک ، فلکه هرزگرد و …

میزان تولرانس های مجاز در اجرای دیوارهای چاه و همچنین نکات مهمی که درباره درب ها، دریچه ها، ابعاد و … به عبارتی فقط برای باز کردن درب ها از کلید استفاده شود. به عبارتی در آسانسور MRL تمامی سیستم کنترل و موتور آن در over head چاهک آسانسور نصب می گردد. برای استحکام بالا کف چاله را بتن ریزی می کنند تا آهن های اطراف محکم در دل زمین بنشینند. معمولا گاورنر در موتورخانه آسانسور و بر روی دال بتنی (بتن سقف چاه آسانسور) در نزدیکی محل شاسی موتور آسانسور ، نصب می گردد. پاسخ: تقریبا همه انواع معروف بازار ، در واقع در کارگاه آموزش آسانسور ، سه نوع تابلو فرمان معروف آرمان فراز ، آریان آسانسور و پارکنترل بصورت عملی آموزش داده می شود و هر کاراموز باید بصورت کامل مراحل سیم کشی و تنظیمات و طبقه بندی را انجام دهد.

تعمیر اسانسور