انواع شیر صنعتی: بررسی 4 مورد از پرکاربردترین شیرآلات صنعتی دانشنامه آهن ملل | کسری سارانانواع شیر صنعتی: بررسی 4 مورد از پرکاربردترین شیرآلات صنعتی دانشنامه آهن ملل | کسری ساران

انواع شیر های صنعتی گردد. آب‌بندی در شیرهای متال-سیت که معمولاً به صورت فلز بر روی فلز است دشوارتر بوده و نیاز به داشتن دو سطح کاملاً صیقلی از فلز است. در این نوع مکانیزم آب‌بندی معمولاً توسط استانداردها میزانی نشتی به عنوان نشتی مجاز در نظر گرفته می‌شود. از مزیت‌های این نوع آب‌بندی توان تحمل دما و فشارهای کاری بسیار بالا و همچنین عدم تخریب توسط مواد ساینده است. بانِت قطعه مکمل مجموعه بدنه است که معمولاً به صورت اتصال رزوه‌ای (در شیرهای کوچک) یا فلنجی به بدنه متصل می‌شود. معمولاً پس از قرار دادن اجزای درونی شیر برای بستن محفظه و نگه‌داشتن همه چیز درون آن از بانت استفاده می‌شود.

  • از نظر کار شیر توپی کم و بیش مانند شیر دروازه ای عمل کرده، لیکن به جای صفحه ای که در مسیر جریان سیال بود، این عمل بوسیله جسم کروی شکل که در وسط آن مجرایی تعبیه شده است انجام می گیرد.
  • رزوه‌های ریز روی دسته باعث می‌شود که حرکت سوزن شیر به ازای چرخش دسته کم شود و در نتیجه دقت عمل شیر در کنترل جریان زیاد می‌شود.
  • کنترل جریان سیال فرآیند را می‌توان از طریق مقدار چرخش دیسک کنترل کرد.
  • این سیلندر دقیقاً مانند یک شیر توپی دارای سوراخ است و در جایی که در موقعیت باز است، با چرخش ۹۰ درجه بسته می شود به همین ترتیب عمل می کند.

این نکته را باید حتما بخاطر داشته باشید که تحمل فشار یک شیر با تغییر دما، تغییر می‌کند. به عنوان مثال همین شیر در دمای ۵۰ درجه سانتیگراد تنها فشاری معادل psi ۴۱ را تحمل می‌کند. بنابراین فشار تحمل شیرهای صنعتی بسته به دمای کارکرد شیر می‌تواند بیشتر، مساوی، و یا کمتر از کلاس شیر باشد. به همین منظور در کتابچه راهنمای شیر، جداولی وجود دارد که میزان تحمل فشار شیر در دماهای مختلف را بیان می‌کند. این جداول بر حسب نوع شیرها در اسانداردهای API و یا  ASTM  قابل مشاهده است. احتمالا بيشتر افراد بارها از انوتع خانگی چک ولو برای باز و بسته کردن جریان گاز در منازل مسکونی خود استفاده کرده اند.

معرفی انواع ولو -شیرآلات بال، گیت، گلوب، پلاگ، باترفلای و کاربردهای آن در صنایع مختلف

ریلیف ولو باید قادر به عملکرد مناسب و صحیح در تمام شرایط و هر لحظه از فرآیند انتقال سیال در سیستم باشد. از این‌رو، تنها منبع انرژی مورد نیاز برای تغییر وضعیت در آن، انرژی حاصل از عبور سیال است. اغلب ولوها توسط اتصالات فلنجی ساخته شده و در سیستم پایپینگ نصب می‌شوند. به منظور اطمینان از درزبندی مناسب شیر، یک گسکت بر روی سطح فلنج قرار می‌گیرد.

گلوب ولو یا شیر کروی (Globe Valve)

در اتوماسیون شیرهای صنعتی، از شیرهای برقی برای کنترل هوای تغذیه به محرک های پنوماتیکی نیز استفاده می شود. اندازه آنها به قدرت فنر هایی که در آنها استفاده میشود بستگی دارد. قدرت این فنرها نیز معادل انرژی است که سیم پیچ های مغناطیسی ایجاد میکنند.

همان طور که از نام این نوع شیرآلات صنعتی مشخص است، بدنه آن ها به شکل Y است و دستگیره آن، یک زاویه 45 درجه نسبت به مجراهای آن دارد. این نوع شیرهای کروی برای انتقال سیالات خورنده بسیار مناسب هستند زیرا الگوی جریان ایجادشده در این شیرها آرام تر است. این نوع شیر با حرکت عمودی دیسک مخروط ناقص یا نیمکره، مسیر جریان سیال را به طور کامل باز یا مسدود می‌کند. حرکت دیسک به سمت نشیمنگاه باعث ایجاد یک فضای حلقوی بین این دو بخش و بسته شدن تدریجی مسیر می‌شود. اکثر ولوهای توپی از نوع عملکرد سریع هستند و با چرخش 90 درجه‌ای دستگیره عمل می‌کنند. شیرهای متصل به لوله‌های گاز درون ساختمان‌ها معمولا از نوع شیرهای توپی هستند.

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار