گوگل ادوردز چیست؟

این روش قیمتگذاری برای کمپینی مناسب است که مهمترین فاکتور موفقیتش، نرخ بازگشت سرمایه باشد. عموما تبلیغات ایجاد شده در یوتیوب نرخ کلیک بالاتری نسبت به کمپین اپلیکیشن یا دیسپلی دارند که برای تبلیغ کنندگان میتواند بسیار مهم باشد. به این شکل که شما یک بنر تبلیغاتی رو در اختیار گوگل قرار میدید و اون هم ضمن پرداخت هزینهای بنر رو در سایتهای و بلاگهای پربازدید نمایش میده. سیستم مزایده ای گوگل به این صورت است که هربار که یک کاربر یک کلمه کلیدی را در گوگل وارد می کند فرصتی برای نمایش تبلیغ شما می باشد. خلاصه که هر کدوم نقاط قوت و ضعف مخصوص به خودشون رو دارن؛ اما کدوم یکی بهتره؟ شما CPC پایه یا همان هزینه پایه به ازای هر کلیک را برای کلمات کلید و اد گروپها (Ad Groups) مشخص میکنید و گوگل با الگوریتمهایش آن را بهینه میکند. ترکیب مبلغ پیشنهادی شما با کیفیت تبلیغات شما یا همان امتیاز کیفیت، مفهومی را با اسم Ad Rank به معنای رتبه تبلیغات می سازد.

همانطور که مشاهده می کنید نمره کیفیت نقش بسیار کلیدی و تعیین کننده ای در تعیین جایگاه شما در رتبه بندی از نظر گوگل دارد. نحوه ی عملکرد گوگل به این صورت است که وقتی کلمه یا عبارتی را جستجو میکنید 10 نتیجه اول گوگل وب سایتهایی هستند که با رعایت کردن مسائل بهینهسازی (سئو) توانستهاند در صفحه نتایج جستجو که به اختصار به آنها SERP گفته میشود، مشاهده شوند. البته به خاطر داشته باشید درصدی که وارد میکنید فقط یک هدف است و تحققش به عوامل دیگری مثل Quality Score و … سوالی که ذهن افراد زیادی رو در این حوزه به خودش مشغول کرده اینه که تفاوت سئو و گوگل ادوردز چیست و یا اینکه کدوم یکی بر دیگری ارجحیت دارن؟

ثبت نام در گوگل ادز

تفاوت گوگل ادز و سئو جز پرداخت مالی برای گوگل تفاوت چندانی ندارد. یا cost per thousand به معنی پرداخت هزینه به ازای هر 1000 ایمپرشن هست. هر سایتی که هزینه بیشتری رو برای هر کلیک بپردازه، جایگاه برتر گوگل برای کلمه کلیدی مورد نظر به اون تعلق میگیره. همچنین توسط گوگل که بیشترین حجم جستجو و مخاطب را دارد باشد. نزدیک به خرید (Affinity): این مخاطبان، افرادی هستند که به خدمات یا محصول شما علاقه و تمایل به خرید نشان میدهند؛ برای مثال فردی که عبارت “تولیدات ویدئویی” را در گوگل جستجو میکند، جزو این نوع مخاطبان است.

سایت گوگل ادز

البته این نوع قیمتگذاری خیلی بهینه نیست چون گوگل کیفیت یا ارتباط ترافیک را در نظر نمی گیرد و برای دریافت Lead یا فروش بیشتر مناسب نیست اما اگر بودجه بسیار محدودی داشته باشید یا حجم جستجوی برای کلمات کلیدی محدود باشد، این نوع استراتژی بهترین گزینه است. گوگل ادز با نام سابق گوگل ادوردز سرویس تبلیغاتی شرکت گوگله که یکی از روشهای sem یا همون بازاریابی موتورهای جستجو هست که در راستای مارکتینگ کسب و کارها، کمک به جذب مشتری و افزایش فروش محصولات و خدمات برندها فعالیت میکنه.

توی این نوع از تبلیغات گوگل ادوردز، شما ویدیویی تبلیغاتی خودتون رو که تایم کمی هم داره در اختیار پلتفرم مورد نظر (مثلا یوتیوب) قرار میدید و اون رسانه، تبلیغات رو در اول، آخر یا وسط ویدیوهای خودش نمایش میده. اگر شما از تبلیغات گوگل ادز استفاده می کنید، به 2 دلیل باید از افزودنی های آن (Ad Extensions) نیز استفاده کنید: رایگان هستند و می توان اطلاعات جانبی زیادی را به کاربران نمایش داد. ریمارکتینگ مبتنی بر لیست مشتریان (Customer List Re marketing): به شما اجازه می دهد تا لیستی از اطلاعات مشتریان خود را در گوگل آپلود کنید و هرگاه مشتریان با این داده ها وارد حساب کاربری گوگل خود شدند، می توانید تبلیغ محصولات مختلف خود را به آنها نشان دهید. با این حال، بیشتر تبلیغ کنندگان بسته به زمینه کاری و هدف خود برای هر کلیک بین 0.50 تا 3.00 دلار هزینه میکنند. به معنی پرداخت هزینه به ازای هر تعامل هست.

در صورتی که خودتان ۵۰ بار روی تبلیغ مورد نظر کلیک کنید، باید ریسک مسدود شدن حساب را به جان بخرید. تمرکز اصلی این روش هوشمند، آگاهی از برند (Brand Awareness) و دیده شدن توسط حداکثر افراد ممکن است. این افراد با استفاده از روشهای عجیب و غریب این کار را انجام نمیدهند؛ بلکه از تاکتیکهای پیشرفته خاص گوگل ادز که به زمان و تلاش نیاز دارند تا ایجاد سرمایه هزینه تبلیغات در گوگل ادز کنند، استفاده میکنند. توی این کمپین گوگل تبلیغ شما رو برای یک کلمه کلیدی مشخص در سه جایگاه اول یا آخر صفحه نخست نتایج نشون میده و به ازای هر کلیکی که روی لینک شما صورت میگیره مبلغی مشخص رو از شارژ حساب شما در گوگل ادز کسر میکنه. نحوه پرداخت هزینه تبلیغات در گوگل ادز به ازای هر کلیک کاربر از موتورهای جستجو صورت میگیره (cpc)؛ یعنی شما اول از همه باید اکانت خودتون رو در گوگل ادز شارژ مالی کنید؛ سپس بعد از ران کردن کمپین، به ازای دریافت هر کلیک توسط کاربران از موتورهای جستجو مبلغی که از قبل مقدارش مشخص شده از حساب شما در گوگل ادوردز شما کسر میشه.

هزینه تبلیغات در گوگل ادز

این استراتژی یک انتخاب عالی برای کمپینهای آگاهی از برند (Brand Awareness) است که به روش دستی قیمتگذاری میشود. اینکه تبلیغ شما توی کدوم یک از سه جایگاه اول یا آخر قرار میگیره به این بستگی داره که مزایده چطور پیش میره و سایر رقبا چه مبلغی رو برای هزینه هر کلیک پیشنهاد کرده میکنن. نکته آخر این قسمت هم اینه که شما میتونید برای گوگل ادز بودجه روزانه تعیین کنید؛ یعنی براش سقفی رو مشخص کنید و متوجهش کنید که تبلیغات شما رو در طی روز طوری باید نشون بده که هزینه پرداختی شما از اون بودجه روزانهای که مشخص کردید بیشتر نشه.

البته در این مورد برای رسیدن به حالت بهینه باید کمی صبر کنید تا گوگل دیتای لازم را توسط هوش مصنوعی جمعآوری کند. حتی اگر بودجه شما آنقدر زیاد نیست، قطعاً باید از Google Ads استفاده کنید و شانس خود را برای جذب مشتری بیشتر کنید. برای آنکه یک آژانس بتواند بهعنوان یک پارتنر به فعالیت خودش ادامه دهد، باید استانداردهای Google را حفظ کند و بهطور مستمر خدمات درجهیک به مشتریان خود ارائه دهد. عنوان و متن آگهی شما باید با کلمات کلیدی که در مزایده گوگل ادز مشخص کردهاید مطابقت داشته باشد و راه حلی که آگهی شما در تبلیغ ارائه میدهد باید نقطه درد و نیاز کاربر را هدف قرار دهد. در قیمتگذاری اتوماتیک خود گوگل با توجه به هدفی که دارید، برای شما قیمتگذاری را انجام میدهد.

تبلیغات گوگل ادز چیست

هزینه تبلیغات گوگل ادوردز چگونه حساب میشود؟ اگر بخواهیم بدون اغراق بیان کنیم، گوگل ادوردز یکی از بهترین و پرقدرتترین سیستمهایی است که میتوانید از آن برای جذب مشتری کمک بگیرید. همانطور که می دانید تبلیغات یکی از مهمترین اصول پیشرفت هر کسب و کاری است. توجه: این نوع استراتژی Bidding در هر 2 شبکه جستجو گوگل و نمایش گوگل (Search and Display Networks) در دسترس است. حتی اگر شما برای تبلیغات هزینه پرداخت میکنید، هدف اصلی گوگل این است که نتایج مرتبط را نمایش دهد. تاثیرات مثبت این ابزار در جذب ترافیک و برندینگ باعث میشه که گوگل وب سایت شما رو به عنوان سایتی که در نظر کاربران محبوب هست تلقی کنه؛ در نتیجه اعتبار و ارزش سایت رو افزایش میده و این امر در سئو سایت اثر مثبت داره.

سایت اصلی گوگل ادز

کمپین تبلیغات در اپلیکیشنها مشابه تبلیغات نمایشی هست؛ با این تفاوت که تبلیغات شما به جای وب سایتها، در اپلیکیشنهای موبایل نمایش داده میشه. این نتایج در واقع با استفاده از گوگل ادوردز نمایش داده شده و به لحاظ سئویی جایگاهی ندارند. اگر مهمترین هدف شما از راهاندازی کمپین، تبدیل (Conversion) است این نوع قیمتگذاری یک تصمیم عالیست. یکی از سادهترین روشهای قیمتگذاری گزینه Maximize Conversion است چون فقط باید حداکثر بودجه روزانه خود را تعریف کنید تا گوگل به طور هوشمندانهای و به کمک یادگیری ماشین آن را مصرف کند تا بیشترین تبدیل را داشته باشید. در این مقاله یاد میگیرید که تبلیغات گوگل چه هستند , گوگل چگونه کار میکند و چرا باید تبلیغات گوگل خود را اجرا کنید .برای اینکه بدانید تبلیغات گوگل ادز چیست؟

با این حال باید بدونید که این سوال جواب مشخصی نداره.

به طور خلاصه این حالت، ترکیبی است از قیمتگذاری دستی و اتوماتیک. در گوگل ادوردز شما میتوانید متناسب با هدف خود کمپین و استراتژی Bidding (قیمتگذاری و مدیریت هزینه) صحیحی انتخاب کنید. پس از راه اندازی این سیستم، مدیریت تصمیم گرفت به جای آن از Oracle استفاده کند. علت اختلاف کارمزد ساخت و مدیریت اکانت در پنل های ادوردز چیست؟ باتوجه به طرح تبلیغاتی که در ابتدای همین آموزش گوگل ادوردز با شما به اشتراک گذاشتیم، گروه تبلیغاتی اول را با نام “تولید محتوای فارسی” ایجاد کردیم. اگر هنوز نمیدانید که آیا Google Ads ارزش این پول و سرمایه گذاری را دارد، بهتر است از کارهای کوچک شروع کنید. اگر هنوز این کار را انجام ندادهاید، به داشبورد Google Ads خود بروید، سپس روی Tools & Settings کلیک کنید. این استراتژی که یکی از جدیدترین شیوههای گوگل ادز است، مانند مورد دوم (ROAS) کار می کند.

بعد از پرس و جو در گوگل موتور جستجو یه درخواست پردازش میده و حراج رو اجرا میکنه که تو اون، موقعیتهای تبلیغ و CPC هر تبلیغ کنندهای رو مشخص میکنن. صفحه­ای که از ما می­خواهد تا مسیر ورودی که می­خواهیم لیست مخاطبان از طریق آن جمع­آوری شود را انتخاب کنیم. با مشخص کردن این عدد، گوگل به طور اتوماتیک هزینه هر کلیک روی تبلیغ را بهینه میکند تا بیشترین سود را داشته باشید. با این حال باید بدونید که این سوال جواب مشخصی نداره. در بحث دنیای اینترنت از جمله تبلیغات و فرصت های گسترده آنلاین که برای هر بازاریاب و کاربر تعیین شده، گفتنی های فراوانی وجود دارد. حالا هر چقدر نرخ کلیک شما بالاتر باشد، گوگل امتیاز بیشتری را روی این شاخص به شما می دهد. از گوگل ادز برای اهداف تبلیغاتی متنوعی مانند: افزایش فروش، آگاهی از برند، افزایش نرخ تبدیل، دریافت Lead و .. استفاده میشود.

نحوه کار با گوگل ادز

با این تفاوت که دیگر شما نیازی به تعیین ROI ندارید. این نوع از تبلیغ هم بصورت نوشته است، با این تفاوت که هدف شما از این تبلیغ افزایش ورودی به سایت نیست. ادغام گوگل ادز با CRM، این امکان را به شما میدهد تا پیگیری کنید که کدام یک از کمپینهای تبلیغاتی برای به دست آوردن مخاطبان واقعی به شما کمک میکنند. Target ROAS همان نرخ بازگشت سرمایهای است که برای این تبلیغ در نظر دارید. نرخ کلیک در Google Ads نزدیک به 8٪ است. در ضمن این نوع استراتژی فقط مخصوص شبکه جستجوی گوگل (GSN – Google search network) است.

در این حالت هزینهای که حاضرید بپردازید تا کاربر یک اقدام مشخصی را در صفحه فرود شما انجام دهد، مشخص میکنید و سپس گوگل بر این اساس، به طور اتوماتیک قیمت کلیک روی تبلیغ شما را مشخص میکند. در این حالت که به CPM معروف است قیمتگذاری فقط براساس تعداد هر 1000 نمایش مشخص میشود. CTR علاوه بر تأثیر روی امتیاز کیفیت، بر روی رتبهبندی سایت در نمایش جستوجوی ارگانیک نیز مؤثر است. زمانی تبلیغ شما توسط گوگل در ابتدا نمایش داده می شود که معیارهای بالا را در شما بیابد؛ یعنی اگر تبلیغ شما نمایش داده شده و مخاطبان جذب شدند و به مغازه شما مراجعه نمودند پس شما یک امتیاز مثبت نزد گوگل خواهید داشت (CTR بالا، تبلیغ شمارا دیدند و روی آن کلیک کردند). اگرنرخ کلیک (CTR) ۱٪ داشته باشید که استاندارد است، ماهانه ۱۰۰۰ کلیک میشود و اگر CPCیا هزینه به ازای هر کلیک تبلیغ ۰.۰۱ دلار باشد، در ماه ۱۰ دلار کسب میکنید و اگر CPC تبلیغ ۱ دلار باشد، شما ۱۰۰۰ دلار کسب میکنید.

با استفاده از استراتژی CPV که مختص تبلیغات ویدیویی در گوگل ادز و یوتیوب است، شما به ازای بازدید از ویدئو یا تعاملی که با ویدیو میشود و هزینه پرداخت میکنید. دارد. بنابراین حتی اگر هدف شما 90٪ یا 100٪ باشد بعید است بدون تعداد بازدید و کلیک بسیار زیاد به آن برسید. تماشای ویدیو باید حداقل به مدت 30 ثانیه باشد تا بازدید محسوب شود. تفاوت بعدی اینه که تاثیرات و نتایج سئو نسبت به گوگل ادوردز ماندگاری بیشتری داشته و دائمیتر هستن؛ با این حال با گوگل ادز خیلی سریع به نتیجه دلخواه یعنی جذب ترافیک و فروش بیشتر میرسید؛ در حالی که در سئو برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید حداقل شش ماه صبر کنید! اولین و بارزترین تفاوت گوگل ادز و سئو اینه که جذب ترافیک در سئو رایگانه؛ اما در گوگل ادز شما به ازای هر کلیک هزینه پرداخت میکنید. همچنین اگر عبارت کلیدی آسان باشد و گوگل تشخیص دهد که با کمی افزایش قیمت، نتیجه خیلی خوبی خواهید گرفت آن کار را انجام میدهد.