دیزل ژنراتور چیست؟

از دیزل ژنراتور معمولا برای مصارف برق اضطراری در زمانی که شبکه سراسری قطع یا زمانی که در دسترس نیست استفاده می شود ولی کاربردهای مصرفی دائم نیز دارند اینجا . این کلید هنگام معمول بودن فشار سوخت ورودی در این قسمت از فیلتر، تحت فشار فنر خود بسته بوده و جریان الکتریکی هشدار قطع می باشد. برای اشنایی با انواع دیزل ژنراتور و کاربردهای آنها و اطلاعات بیشتر در مورد دیزل ژنراتور صنعتی، در ادامه اطلاعات بیشتری به شما می دهیم. در این دسته معمولاً از ژنراتورهای قابل حمل و موتور برقهای کوچک استفاده میشود که از پراستفادهترین انواع مولد برق به حساب میآیند. دینام ژنراتورهای دیزلی کامینز دارای چهار سیم، سه فاز و 60 هرتز فرکانس هستند. که جهت تامین برق سه فاز امرجنسی یا دائم کار تولید میشوند.

کاربرد دیزل ژنراتور

نوع ژنراتور بر حسب نیـاز ما تعیین مـی شود. توان خروجی ژنراتور بر حسب کیلو وات (kw) یا کیلو ولت آمپر(kva) بیان میشود که kva مرسوم تر است. به هر حال، معمولاً یک فرض معمول این است که اگر یک مولد در حالت اضطراری 1000 کیلووات باشد، در حالت پایه و دائم به 850 و 800 کیلو وات اکتفا شود. یک دیزل ژنراتور 2000 کیلو وات را می توان با یک کانوپی 40 فوت (12 متر مکعب) ISO با مخزن سوخت ، تابلو برق ها ، تجهیزات توزیع برق و سایر تجهیزات مورد نیاز برای کار به عنوان یک نیروگاه مستقل یا به عنوان یک پشتیبان آماده به کار برای شبکه قدرت قرار داد. ظرفیت موتور برق 0.4 تا 30 کیلووات (همچنین 0.8 تا 37.5 کیلو ولت آمپر) برای خانه ها ، مغازه های کوچک و دفاتر استفاده می شود. عدم همگام سازی قبل از اتصال می تواند باعث ایجاد جریان اتصال کوتاه یا ایجاد اصطحلاک و سوختن ژنراتور یا قطع بریکر آن شود.

انواع دیزل ژنراتور

سوخت دیزل ژنراتور معمولا گاز و یا گازوئیل می باشد. یکی از معروفترین دستگاههای است که قابلیت انطباق در تمام شرایط آب و هوایی را دارا می باشد . این دستگاه با طراحی فوق العاده تنها دستگاه دیزلی می باشد که به گفته دون پاور مدیر CPG آسیا و اقیانوسیه این طراحی بر اساس شرایط آب و هوا ی مختلف طراحی شده و پایین ترین افت بار را در مناطق گرمسیر دارا می باشد و قلب این دستگاه GCS بر اساس واکنش روز با رعایت تمام پارامترهای کنترلی طراحی و بر اساس مقدار بار مصرفی دستگاه را در دورهای مختلف و با مقدار سوخت مشخص می باشد . توانايي كاركرد بالا در شرايط آب و هوايي نامناسب ( گرم و داراي رطوبت بالا ) نسبت به ساير ديزل ژنراتورهاي موجود در بازار .

در مورد نحوه محاسبه ظرفیت دیزل ژنراتور یا موتور برق موردنظر میتوان گفت به دلیل اینکه اکثر مصرف کنندگان این دستگاهها عمدتا عوام می باشند و متخصص برق جهت انتخاب دستگاه یا آمپر یا کیلووات (KW) مورد نظر ندارند. یک نیروگاه جزیره ای که بعنوان منبع انرژی اولیه (دائم کار) یک سیستم ایزوله در نظر گرفته شده است ، اغلب حداقل دارای سه دیزل ژنراتور است. و در غیر اینصورت میبایست برای انتخاب توان برق مورد نیاز تجهیزاتی که نیاز به برق دارند را میبایست لیست گرفت و توان مورد نیاز و نوع برق سه فاز و یا تک فاز آنها را یادداشت نمود. انواع صنایع مختلف برای تامین برق و برق پشتیبان نیاز به موتور برق و دیزل ژنراتر دارند. آیا مولد برق شما برای مصارف صنعتی بوده یا صرفا جهت تامین برق تجهیزات ساده و سبک بکار برده می شود؟

از طریق سیستم تعریف شده توزیع بار ، می توان بار را بین ژنراتورهای سنکرون شده تقسیم کرد. دیزل ژنراتورهای QSX15 در دو مدل به ظرفیت 500KVA و 550KVA با فرکانسهای مختلف برای مصارف گوناگون برای شرایط تهیه برق با توجیه اقتصادی بالا طراحی و به بازار عرضه شد . پر فروش ترین دیزل ژنراتور در بازار ایران دیزل ژنراتور 100KVA میباشد. دیزل ژنراتور پرایم: ژنراتورهایی که برای کار در مدت زمان بیشتری از ژنراتورهای استندبای طراحی شدهاند و از ویژگیهای آنها لود ثابت با توان کمتر از 75٪ میباشد. یکی از نکات بسیار مهم در زمان خرید هر دستگاهی از جمله ژنراتورهای دیزلی کامینز توجه به مشخصات فنی دستگاه است.

در شرایطی نیز امکان اختصاص چنین اتاقکی برای ژنراتورها وجود ندارد، بنابراین از طریق یک محفظهی فلزی با عنوان کانوپی، که روی شاسی نصب شده است، کل دستگاه در داخل یک محفظه قرار میگیرد. این نفتکش ساخت ایران، ۲۱ هزار و ۵۰۰ تن وزن، ۲۵۰ متر طول، ۴۴ متر عرض و ۲۱ متر ارتفاع تا روی عرشه دارد و از یک موتور پیشران با قدرت ۲۱ هزار اسب بخار برخوردار است و نیز سه دیزل ژنراتور دارد که هر کدام ۹۰۰ کیلووات برق تولید میکند و با ۳۶ خدمه شامل کاپیتان، افسران، تکنیسینها و ملوانها، میتواند با سرعت ۱۵ گره دریایی در اقیانوسها حرکت کند.  عمر مفید دیزل ژنراتورها به طور متوسط سه برابر بیشتر از موتورهای بنزینی است. ذخیره سازی سوخت ایمن:در حالی که گازوئیل قابل اشتعال است، خطر اشتعال بسیار کمتری نسبت به سایر انواع سوخت مانند بنزین دارد.

این جریان DC تغذیه روتور / آرماتور گشته که به ایجاد یک میدان الکترومغناطیسی دوارد بر روتور / آرماتور می گردد . روتور / آرماتور : تبدیل جریان DC به ولتاژ AC – روتور / آرماتور در حال حاضر باعث افزایش ولتاژ AC در سراسر سیم پیچ های استاتور ژنراتور می شود که در حال حاضر به عنوان یک افزایش دهنده ولتاژ خروجی AC می باشد. مجموعه دیزل ژنراتورها در مکانهایی بدون اتصال به شبکه توان، مانند مواقعی که نیاز ضروری به فراهم کردن توان و انرژی است و نیز زمانهایی که شبکه وجود ندارد، مورد استفاده قرار می گیرند زمانی که شبکه قطع می شود، درست بخوبی کاربردهای پیچیده تر مانند اوج برش، پشتیبانی شبکه و ارسال به شبکه های توان، انرژی فراهم می شود. در صنعت به علت پایین بودن قیمت گازوئیل و چون در هنگاه احتراق قدرت زیادی نصبت به سوختهای دیگر را دارد بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد از دیزل ژنراتور طبق معمول به خاطر مصارف برق اضطراری یا استندبای در وقتهایی کـه شبکه سرتاسری برق قطع یـا مواقعی کـه در دسترس نیست مورد استفاده قرار میگیرد ولی عملکردهای مصرفی دائم کار نیز دارند.

تابلوی سوییچی کمترین حفاظت را دارد و با یک سوییچ شبیه اتومبیل روشن و خاموش می شود. ساخت شاسی 4 چرخ یـا 2 چرخ، شرکت هوبارت صنعت جهت متحرک نمودن دیزل ژنراتور تابلوی امر دیزل ژنراتور همراه با سنکرون و پارالل بر اساس نوع کاربری به منظور کاهش هزینـه برق مصرفی. واردات و فروش انواع دستگاههای دیزل ژنراتور بـه صورت کوپله فابریک (5 الی 6500 KVA کاوا) همراه با برگه سبز گمرکی و تائیدیـه از کمپانی سازنده. برد کنترلی این دستگاه PCC2100 و PCC3201 ساخت اختصاصی کمپانی CUMMINS خود یک اپراتور واقعی می باشد که تمام سنسور موجود برای دستگاه را کنترل و در مرحله بعد به کاربر اجازه استارت میدهد. شما برای خرید Diesel generator می توانید با کارشناسان مجتمع صنعتی آرا سنگ الوند در ارتباط باشید. مصرف سوخت این دستگاه در یک ساعت بستگی به شرایط کار از 265 لیتر در ساعت تا 350 لیتر می باشد در کارخانجات صنعتی از گرمایی این دستگاه برای سیستم گرمایشی استفاده می نمایند.

شاسی ، باک و اگزوز ادواتی هستند که به بخش کوپله کردن دیزل ژنراتور مربوط میشود. در این مرحله کلاف کردن شاسی بر روی سطح صاف انجام میگیرد. دیزل ژنراتور ولوو بیشتر در صنایع مختلف کوچک و بزرگ و ساختمانهای مسکونی مورد استفاده قرار میگیرد. فروش ژنراتور می تواند به عنوان منبع تغذیه اضطراری در مواقع قطع برق یا در مکان هایی که هیچ ارتباطی با شبکه برق وجود ندارد استفاده شود. و برق خروجی آن با قطع و وصل دستی یک عدد کلید بریکر انجام می شود. می توان گفت بعد از موتور دیزل، مهمترین عامل موثر بر کیفیت و قیمت دیزل ژنراتور قیمت ژنراتور می باشد. اما به طور معمول می توان گفت که ژنراتورهایی که در دیزل ژنراتور مورد استفاده قرار می گیرند بر اساس فرکانس برق کشور وارد می شوند. تابلوی PCC انحصاراً در ساخت این دستگاه استفاده می شوند ودر اختیار سایر کوپله کنندگان قرار نمی گیرد.

دیزل ژنراتور کاشانی با توجه به نیاز مشتری و محیط و شرایط کار دستگاه، موتور برق یا محصول منتخبی را به شما ارائه میدهد. در اختیار داشتن نمایندگی فروش رسمی انواع برندهای ژنراتور به ما این امکان را میدهد که محصولاتی باکیفیت و دارای گارانتی را از کشور مبدا به شما عرضه کنیم. کنترل پنل نیز به عنوان یکی از بخشهای فنی ظاهری این دستگاه روی ژنراتور نصب میشود و با روشن شدن ژنراتور به طور خودکار اطلاعات لازم را نمایش میدهد. شاسی باید بگونه ای طراحی گردد تا علاوه بر توانایی تحمل وزن موتور و ژنراتور ، تحمل نیروهای وارده در هنگام حمل و نقل مجموعه و نیز گشتاور حاصل در زمان کار دیزل ژنراتور را نیز داشته باشد. شما باید بدانید که چقدر میخواهید خرج کنید و این را موقع گرفتن استعلام قیمت به ما بگویید.

نیروگاه islanded برای منبع برق اولیه از شبکه جدا شده در نظر گرفته شده “Prime Power” و غالبا دارای حداقل 3 ژنراتورهای دیزلی ، که حداقل دو دستگاه برای تامین بار مورد نیاز است.تا تعداد دستگاه های کمتر از بیست مورد را می توان برای حالت جزیره ای کردن یک شبکه منطقی دانست. میزان توان الکتریکی تولیدی در حالت کارکرد دائم (توان اولیه یا پیوسته یا Prime) معمولا 10% کمتر از توان الکتریکی تولیدی در حالت کارکرد اضطراری (توان اضطراری یا Standby)در نظر گرفته میشود. اگر محاسبات مربوط به انتخاب ژنراتور مناسب را به درستی انجام ندهید، شاهد خواهید بود که مقدار توان خروجی کمتر از مقدار مورد انتظار شماست.

اندازه گیری ثابت و نظارت بر این پارامتر ها به شما این امکان را می دهد هنگام عبور از سطح استاندار ژنراتور گازوئیلی خاموش شود. اندازه گیری شود.پنل خاموش و روشن: سیستم روشن و خاموش اتوماتیک کـه در بعضی از دیزل ژنراتور ها وجود دارد. برد کنترل این دستگاه با قابلیت پارارل و همچنین داشتن تسمه عیب یابی دیزل ژنراتور تمام آیتم های لازم در یک دیزل دستگاه را به طور دقیق کنترل و در صورت بروز مشکل آلارم دستگاه را خاموش می کند. دیزل ژنراتور نه تنها مونوکسید کربن بلکه سایر آلاینده های هوا مانند ذرات معلق و اکسیدهای نیتروژن را نیز ایجاد می کند. از این رو در اغلب موردها از یک منبع تغذیـه کـه ولتاژ مستقیمـی (DC) 12-24 ولت را ایجاد مـی کند به قصم راه اندازی موتور استفاده مـی شود. به عبارت دیگر، از آنجایی که تلفات ژنراتور از ضریب توان الکتریکی مستقل است، از این رو ضریب توان در حالی که ما محاسبه و تخمین میزنیم، قدرت نامی یک ژنراتور را نشان نمیدهد.

این دستگاه پر قدرت محبوبیت زیادی در بازار دارد؛ چرا که کارآیی آن مهم و ارزشمند می باشد. نسل جدید دیزل ژنراتور های کامینز قدرتمند تر و مطمئن تراز همیشه به عنوان پشتیبان قدرت در سرتاسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد. کشتی ها معمولاً از دیزل ژنراتور نیز استفاده می کنند ، بعضی اوقات نه تنها برای تأمین نیروی کمکی برای چراغ ها ، فن ها ، وینچ ها و غیره بلکه در مصارف غیرمستقیم برای پیشرانه اصلی نیز فعالیت می کنند. این اتاقک که نقش اصلی آن کاهش صدای موتور دیزل میباشد را در اصطلاح کانوپی می گویند. قسمت اول یک مولد الکتریسیته (ژنراتور یا ALTERNATOR) است که توسط قسمت دوم که یک موتور احتراقی (Engine) میباشد چرخانده میشود .

دیزل ژنراتور چیست

کنترلر دیزل ژنراتور یا به اصطلاح برد کنترل دیزل ژنراتور همانند مغز انسان برای دیزل ژنراتور عمل می کند. برد کنترل اتوماتیک ژنراتور ضمن تنظیم سرعت از طریق ECM یا ECU (ماژول کنترل موتور) یا سنسور پیکاپ یا فرکانس ژنراتور ، ولتاژ ، فرکانس و پارامترهای فاز را از ژنراتور و باسبار می خواند. سنکرون سازی دیزل ژنراتور بار با استفاده از کنترل سرعت توسط فرکانس ژنراتور کنترل میشود. بدون این سیستم، ولتاژ و آمپراژ با تغییر سرعت موتور تغییر میکنند. درنتیجه هدف اصلی این قطعه ثابت نگهداشتن جریان برق است که مانع از بروز مشکلات در دستگاههای برقی مخصوصا لوازم خانگی، میشود. به این دلیل و با وجود پی آمدهای قطع برق و بروز نقص در سیستم های تأمین برق و به دنبال آن وابستگیشدید فعالیت های تولیدی و صنعتی به وجود برق باعث شده تامین برق اضطراری (دیزل ژنراتور) از جمله اهدافکارخانه ها ی صنعتی و تولیدی باشد .

همچنین این مولد در صورت نیاز با کانوپی (اتاقک کاهش صدا) ثابت یا چرخ دار و تابلو برق امرجنسی اتوماتیک یا دستی پیشنهاد میگردد. تابلو برق بسته به نوع دیزل ژنراتور و سفارش مشتری به صورت تابلو برق دستی (سوییچی یا آنالوگ) ، تابلو برق امرجنسی (چنج آور یا اتوماتیک یا چنج آور یا amf ) و تابلو برق سنکرون پارالل ساخته می شود. در این ظرفیت های بزرگ ، موتور و ژنراتور به طور جداگانه بوسیله تریلرها به سایت آورده می شوند و با کابل های بزرگ و یک کابل فرمان به یکدیگر متصل می شوند تا یک نیروگاه کامل هماهنگ را تشکیل دهند. 3 – باک یا مخزن سوخت ژنراتور : در این بخش سوخت دیزل ژنراتور وارد مـی شود و ظرفیت این مخزن بر حسب نوع دیزل ژنراتور متغیر است.

قیمت دیزل ژنراتور